Tienerbrein

Uw kind ondergaat tijdens zijn of haar puberteit grote veranderingen die op allerlei gebieden merkbaar zijn. Lichamelijk en hormonaal verandert er veel, maar ook het tienerbrein is onderhevig aan grote veranderingen. Dit is misschien wel het meest zichtbaar in het slaappatroon. Voor ouders kan het een bron van irritatie zijn als hun kind in het weekend tot soms wel begin van de middag in bed blijft liggen. Gezellig is immers anders! En ruzies omdat hun kind ’s avonds niet op tijd naar bed wil, maken het er ook niet leuker op thuis. Welke veranderingen in het tienerbrein zorgen voor deze omwenteling in het slaappatroon?

Melatonine

Een tiener heeft met gemiddeld 9,5 uur meer slaap nodig dan een volwassene. Zou hij op tijd naar bed gaan, dan zou dit geen problemen opleveren. In de puberteit verschuift het slaapritme echter en maakt het lichaam steeds later op de avond melatonine aan. Melatonine is een lichaamseigen stof die wordt aangemaakt als het donker is, waardoor je slaperig wordt. Doordat de melatonine-afgifte bij pubers verandert, worden ze pas laat op de avond moe – soms zelfs pas na 12 uur. Gaan ze rond deze tijd naar bed, terwijl de wekker op een normale schooldag weer om 7 uur gaat, dan komen ze dus niet aan de benodigde 9,5 uur.

Slaappatroon

Wetenschappers hebben in een onderzoek “bron: http://www.dekennisvannu.nl/site/artikel/Pubers-slapen-anders/6223” door middel van een eeg de hersenactiviteit van slapende pubers gemeten. Wat bleek? Zodra de puberteit echt was ingezet, veranderden de hersengolven en daarmee het slaappatroon. Daarmee is het veranderende slaappatroon bij tieners daadwerkelijk aangetoond. Een andere reden waarom ze zoveel slaap nodig hebben, is simpelweg dat ze tijd en rust nodig hebben om alle fysieke en mentale veranderingen die deze fase met zich meebrengt te verwerken. Er gebeurt immers nogal wat op weg van kind naar volwassene.

Uitslapen

Slaapt uw kind doordeweeks (veel) te weinig, dan wordt dit in het weekend ingehaald door lekker lang uit te slapen. Dit is simpelweg nodig; het stelt hem of haar in staat het slaaptekort in te halen. Met dit gegeven in het achterhoofd is het dan ook verstandig uw kind niet af te rekenen op zijn slaapgedrag. Zelf bijdragen aan een beter slaappatroon voor uw tiener er is lastig, omdat deze nu eenmaal de leeftijd heeft om zich af te zetten tegen gezag. Een bedtijd afspreken heeft dus waarschijnlijk weinig zin. Wel kunt u ervoor zorgen dat cafeïne, bijvoorbeeld energydrankjes, worden vermeden en dat beeldschermen en telefoons vanaf een bepaalde tijd aan de kant worden gelegd.

En verder: gewoon lekker laten uitslapen die tieners. Het komt uiteindelijk gewoon helemaal goed hun slaappatroon.

PSSlapen.nl de online beddenwinkel met de grootste keuze in kinderbedden.

Op onze blog vindt u tips, aanraders, weetjes en speciaal uitgelichte artikelen beddengoed voor een goede nachtrust.

20 december 2016